Veci okolo nás sa vďaka technológiám zrýchlili. Máme k dispozícii 24 hodín denne, no tie sa ľahko zaplnia vecami, ktoré rýchlo prichádzajú a odchádzajú. Nájsť si čas na naozaj dôležité veci je čoraz ťažšie. Riešenie nie je v ešte rýchlejších technológiách. Riešenie nájdete v poctivých zručnostiach ako prioritizácia, plánovanie, sústredená práca či neustále vzdelávanie. Čítajte ďalej a dozviete sa viac.

Žijeme rýchlu dobu. Zvykli sme si, že veci sa majú diať rýchlo a čakanie je neprípustné. Cez telefón, email a instant messaging sme dostupní neustále a ľahko dostaneme potrebnú odpoveď obratom.

Rýchle neznamená dôležité

Vystavenie výpisu z registra dostaneme na pošte na počkanie. Samoobslužné pokladne v supermarkete nám umožnujú zaplatiť nákup bez čakania. Zásielka z eshopu by mala prísť ideálne ešte v deň objednania. Cestu z Popradu do Bratislavy autom zvládneme aj za tri hodiny (aj napriek nedokončenej dialnici). Online noviny a streamovacie služby nám umožňujú si pozrieť takmer ľubovoľný obsah tu a hneď. A ešte by sme mohli menovať stovky „šetričov času“, ktoré nám ponúka moderná digitálna doba.

Zvýšená rýchlosť komunikácie, zníženie čakacích dôb však urýchlili a zrýchlenie mnohých činností nakoniec však neznamená, že toho dokážeme urobiť viac. Práve naopak, rýchlosť a vysoká dostupnosť všetkého nás zahlcuje a vytvára v nás pocit uponáhľanosti. Podnety prichádzajú z každej strany. Emaily, telefónáty, účty, úradné dokumenty, lekári, deti, reklamy, letáky a k tomu pracovné povinnosti nad hlavu. Všetko sa dozvieme rýchlo, avšak to neznamená, že to je dôležité.

6 tipov, ako sa nájsť čas na dôležité veci

Prinášame preto 6 tipov, ako sa nájsť čas na dôležité veci v dobe, ktorá je preplnená podnetmi a rýchlou komunikáciou a kde si sústredenie sa na dôležité veci vyžaduje obrovské úsilie.

  1. Prioritizuj. Nájsť si dostatok času na dôležité veci v prvom rade znamená identifikovať, na čom ti naozaj záleží a považuješ to za dôležité. Keď nebudeš dôsledne prioritizovať, tak budeš stále žiť s pocitom, že na dôležité veci ti neostáva čas. Keď však máš jasno, čo je pre teba dôležité najbližší rok, mesiac a týždeň, tak si vieš stanoviť plán, ako tieto priority naplniť.
  2. Plánuj. Požiadavky, nápady a problémy sa na nás valia z každej strany a navyše veľmi rýchlo. Človek toho má nakoniec toľko, že nevie čo skôr a v snahe stihnúť všetko nestihne nič. A je v podstate jedno, či ide o pracovné alebo o domáce povinnosti. Množstvo energie, ktorú človek má, je obmedzené a treba ju investovať strategicky – naplánovať si týždeň a deň tak, aby sa životná energia použila na prioritné veci. V opačnom prípade sa môže stať, že týždeň prejde ako voda a veci, na ktorých nám záleží sa nepohne. Pri plánoví môžeš použiť rôzne aplikácie (Trello, ToDoIst alebo aj Out of Milk pre nákupný zoznam).
  3. Vyhýbaj sa prerušeniam. Nenechaj sa vyrušiť každým novým emailom či každou novou správou v messengeri. Lepšie je dokončiť aktuálnu úlohu a až potom si pozrieť telefonáty a emaily. Sotva sa svet zrúti, keď odpovieme na správu 15 minút neskôr. Dobrou správou je, že existujú aplikácie, ktoré ti zablokujú rozplyľujúce weby ako Facebook alebo Youtube (napr. Focus 45, News Feed Eradicator alebo DF Tube). Koľkokrát ste sa už prichytili, že zrazu pozeráte videá o chytaní sumčekov rukami alebo epické faily pri športe na Facebooku alebo Youtube napriek tomu, že ste si pôvodne chceli pozrieť niečo úplne iné? Keď pracujete z domu a neviete sa sústrediť na prácu, môžete skúsiť vyhradiť si na prácu špeciálne miesto alebo pracovať v zdieľaných priestoroch formou coworkingu.
  4. Rob poriadne. Keď sa už úloha dostala medzi priority týždňa a robíme na nej sústredene, treba ju dokončiť tak, aby sa k nej už nebolo potrebné vrátiť. Aj keď ide o takú maličkosť ako rozpísaný blog alebo zavlažovací systém na záhrade. Keď sme si už vyhradili čas, treba prácu urobiť poriadne. Radšej urobiť menej a dobre, ako veľa a donekonečna opravovať. Keď sa človeku nechce, tak aktivita na hodinu, môže trvať aj dva dni. Na druhej strane, robiť rýchlo znamená, že potom to treba ešte x krát opravovať. Pracuj plynule – tak aby práca odsýpala, ale nie chvatne, aby si v strese vyrábal zbytočnú prácu navyše. Keď niečo má trvať hodinu, tak to urobiť za hodinu. Keď niečo nevieš vyriešiť za hodinu či dve, asi bude niekde problém a radšej vyhľadaj pomoc.
  5. Podeľ sa. Ruku na srdce, kto nemá rád pocit, že je HERO, ktorý zachránil deň a odvrátil svetovú katastrofu? Treba sa však zmieriť s tým, že ani najšikovnejší človek nemôže zachrániť všetko a všetkých. S prácou, povinnosťami i úspechmi sa treba vedieť aj podeliť a povzniesť sa nad obavu, že tým utrpí tvoj sociálny status. Často je lepšie, keď práca nie je urobená vôbec, ako by mala byť urobená polovičato. Radšej urobiť menej a nechať priestor ostatným.
  6. Neprestávaj sa učiť. Rozmýšľaj nad tým, čo robiť a hľadaj cesty, ako to robiť lepšie, efektívnejšie. Pouč sa na vlatných chybách, alebo na chybách druhých. Svet ide dopredu. Keď si chceš nájsť dostatok času na dôležité veci, aj ty musíš ísť dopredu. Zaraď medzi svoje priority aj čas vzdelávanie sa, čítanie, optimalizáciu tvojich, automatizáciu rutinných činností.

Samozrejmé veci, ktoré často nepraktizujeme

Týchto 6 tipov vyzerá na pohľad jednoducho, ba až banálne. Každý vie, že treba prioritizovať, treba robiť len na jednej veci, treba mať dobré tempo, treba veci doťahovať dokonca. Napriek tomu, že sú to samozrejmé veci, nerobíme to.

Veríme, že viac času budeme mať, keď bude dokončená diaľnica z Bratislavy do Košíc, keď bude hotová elektronizácia verejnej správy, keď šoférovanie nahradia autonomné autá, keď rutinnú prácu za nás urobia roboty. Avšak nie je to tak. Viac času na dôležité veci nám neprinesú vonkajšie okolnosti ani nové technológie.

Viac času na dôležité veci budeme mať vtedy, keď si osvojíme zručnosti ako prioritizácia, plánovanie, sústredená práca či vzdelávame a začneme nakladať so svojim vzácnym časom efektívne.